KLUB MERCEDES-BENZ W201&W124 - FORUM -
Forum miłośników marki Mercedes-Benz, modele w201 i w124

MERCEDES-BENZ W201&W124 - dmuchawa działa cały czas na maks

pejter - Pon Lis 30, 2009 22:20
Temat postu: dmuchawa działa cały czas na maks
No witam :)
W moim nowym nabytku dmuchawa dmucha jak oszalała. Czytałem forum, ale o wersji z klimą automatyczną jest mało. Jednak z tego mało domyślam się, że do wymiany rezystor - jeż klimatyzacji.
Gdzie go szukać w 124 ?? Ile taka zabawka kosztuje, bo pewno niemało. Czytałem też, że jest nienaprawialna ??

Frytejro - Pon Lis 30, 2009 22:41

neikoniecznie. u mnie jak byl potencjometr zrypany ten do ustawiania temp to tak samo mialem.. dmuchawa na max plus caly czas zimne powietrze
daroo821 - Pon Lis 30, 2009 22:48

głupie porównanie,ale w fiacie marea tak miałem.dmuchała non stop i się nie dało wyłączyć(dmuchała,po włączeniu zapłonu).klimę miał.jak mu odbiło,to przez chwilę puścił odrobinę ciepła.padnięty był właśnie takiego typu rezystor

a za nawiązanie do fiata :swinka: , tu w temacie o :star: oczywiście przepraszam.beznadziejne nawiązanie,ale wątek może się przydać :drive:

Gerri - Wto Gru 01, 2009 08:13

Akurat coś takiego "wymodziłem" na inne forum:
Problem dotyczy jednak braku nawiewu - ale szczegóły klimatronika mogą być przydatne.
" Jednak na wszelki wypadek masz schemat tej części układu:

http://www.autolib.diakom...AGRAMS/4482.pdf

W górnym prawym rogu jest stacyjka - i tu widzę błąd, bo dmuchawa nie jest zasilana ze styku zapłonu, tylko ma swój osobny styk - który również lubi nawalić. Wtedy wszystko jest sprawne - oprócz dmuchawy. W początkowym okresie najczęściej jest tak, że po włączeniu zapłonu dmuchawa pracuje - natomiast po uruchomieniu silnika przestaje. Wtedy wystarczy o milimetr cofnąć kluczyk (na tyle, żeby nie zgasić silnika) i dmuchawa rusza. Ten objaw świadczy o uszkodzeniu styku stacyjki zasilającego dmuchawę. Jeżeli stacyjka jest sprawna, to jak wynika ze schematu następny jest bezpiecznik i na nim powinno być (po włączeniu zapłonu lub uruchomieniu silnika) pełne napięcie. Test najlepiej wykonać na OBU stykach bezpiecznika - wtedy mamy pewność, że bezpiecznik i jego mocowanie jest O.K. Bezpiecznik przy "pełnej klimie" jest faktycznie umiejscowiony poza główną skrzynką bezpieczników i ma kształt blaszki przykręcanej dwoma wkrętami. Zasada sprawdzania jest taka sama jak bezpieczników w skrzynce głównej: nie robimy tego na "rzut oka" - tylko BARDZO DOKŁADNIE sprawdzamy ciągłość blaszki oraz stan miejsc kontaktu z oprawką.
Jeżeli dalej błąd nie jest znaleziony, to przechodzimy do wtyczki łączącej auto z dmuchawą. Znajduje się ona na kielichu, nad osią kolumny kierowniczej i jest widoczna po otwarciu maski i mocnym pochyleniu się, głęboko pod plastikową krawędzią podszybia. Ta wtyczka jest trzybolcowa: dwa grube przewody to stałe zasilanie dmuchawy (napięcie takie, jak na bezpieczniku) natomiast cienki - to napięcie sterujące z panela regulacji.
Napięcie regulacyjne jest podawane różnie: przyjmijmy od ok. 0,5 volta dla "min" do ok. 5 volt dla "max" Jeżeli to napięcie się nie zgadza - to jest podejrzenie, że panel regulacyjny nie steruje dmuchawą. Jeżeli jest O.K. - to czeka nas rozbieranie podszybia. Ściągamy osłony i wyciągamy mechanizm wycieraczki. Jak dotrzemy do silnika dmuchawy - to możemy podać bezpośrednio na niego prąd z baterii w celu sprawdzenia. Dobrze jest poddać obserwacji stan szczotek i komutatora. Jeżeli komutator jest czarny - to najczęściej powodem jest krótka (lub zatarta w prowadnicy) szczotka, która iskrzy. Jeżeli komutator jest błyszczący, a wirnik ruszy po minimalnym poruszeniu ręką - to może być przerwa na połączeniu uzwojenia z którąś z działek komutatora. Dobrze również sprawdzić ręką opory ruchu wirnika (czy któraś z panewek nie jest zatarta) Jeżeli natomiast silnik wydaje się być dobry - to pozostaje najgorszy scenariusz: jeż porzucił współpracę Żeby się do niego dostać, to trzeba wyeksmitować silniczek dmuchawy, znajdującą się pod nim podstawę i dopiero pod nią zauważymy "coś na kształt jeża" Można również określić kierunek szukania po kabelkach - jednak nawet jak jeża zlokalizujemy, to i tak nie będzie go łatwo z "norki" wyciągnąć. Tutaj zalecam ostrożność, żeby przy manewrowaniu jeżem nie uszkodzić lamelek parownika."

W Twoim przypadku dla prostego zdiagnozowania wystarczy odpiąć opisany powyżej cienki kabelek sterujący z wtyczki na podszybiu. Jeżeli będzie dmuchać dalej - to regulator dmuchawy do wymiany.
W kwestii nazewnictwa: nie jest to żaden rezystor!
Rezystor to coś zupełnie innego!

pejter - Wto Gru 01, 2009 13:15

dzięki wielkie, jak znajdę trochę czasu i się za to wezmę, to napiszę co nie banglało
dzięki za fachową pomoc :oki: :star:

[ Dodano: Wto Gru 01, 2009 20:10 ]
dzwoniłem żeby wiedzieć, jaki koszt tego jeża i facet mi powiedział, że są 2 typy do klimatronika 124...pasujący do wersji z jednym pokrętłem temperatury i z dwoma. Prawda to? ??

krimat - Wto Gru 01, 2009 22:09

Cytat:
są 2 typy do klimatronika 124...pasujący do wersji z jednym pokrętłem temperatury i z dwoma. Prawda to? ??

no wlasnie klimatronik to bedzie ten z jednym pokretlem temperatury(klima automatyczna), a z dwoma to polautomatyczna :jump:

Gerri - Sro Gru 02, 2009 09:57

A jak jest półautomatyczna - to nie ma regulatora elektronicznego tylko jest opornica (tak, jak w zwykłym ogrzewaniu)
Pod uwagę niektórym: jak widać "jeż" to nie jest ani opornik - ani opornica tylko ELEKTRONICZNY REGULATOR

daroo821 - Sro Gru 02, 2009 14:51

no ja to skojarzyłem z rezystorem,opornicą,no i mogłem żle strzelić :hmm:
elo500 - Nie Paź 14, 2012 21:37

Gerri napisał/a:
Jeżeli stacyjka jest sprawna, to jak wynika ze schematu następny jest bezpiecznik i na nim powinno być (po włączeniu zapłonu lub uruchomieniu silnika) pełne napięcie. Test najlepiej wykonać na OBU stykach bezpiecznika - wtedy mamy pewność, że bezpiecznik i jego mocowanie jest O.K


U mnie okazało się iż nie ma napięcia na bezpieczniku, a wiec gdzie szukać dalej ?

Gerri - Nie Paź 14, 2012 21:41

Przecież zacytowałeś powyżej: PIERWSZA JEST STACYJKA.
A konkretnie jej styk oznaczony 15X (odpowiedzialny WYŁĄCZNIE za zasilanie dmuchawy)
Czasami wystarczy po odpaleniu silnika lekko cofnąć kluczyk i dmuchawa rusza. Tak czy siak jeżeli z tego styku nie wychodzi napięcie na bezpiecznik to kostkę stacyjki należy naprawić lub wymienić.

elo500 - Nie Paź 14, 2012 21:59

Cofałem kluczyk i nic się nie dzieje. Jutro rozbiorę osłonę pod kierownica. Jak wygląda naprawa tego styku ?
Gerri - Pon Paź 15, 2012 08:27

Kostkę oczywiście ściągamy w pozycji pierwszej kluczyka.
Na dolnej stronie wtyczki ten styk jest oznaczony. Na próbę bierzemy kawałek druta i łączymy dziurę "30" (jedną z dwóch - dowolną) ze stykiem "15X" i patrzymy czy na bezpieczniku pojawi się napięcie lub czy ruszy dmuchawa. Jeżeli ruszy - to na 100% kostka jest uszkodzona. Wyciągamy całą blokadę, odkręcamy kostkę i na jej obwodzie widać trzy szczelinki w które wsadzamy śrubokręt i wyjmujemy środkową, plastikową część ze stykami. Teraz bierzemy się za oglądanie blaszek/sprężynek podtrzymujących styki. Jeżeli któraś jest mocno przebarwiona (fioletowa) - szczególnie ta 15X lub ta z rozrusznika o nr. 50 to znaczy, że utraciła już swoje właściwości sprężyste i najwłaściwsza będzie wymiana kostki. Jeżeli kolory będą w miarę przyzwoite, to naprawa jest prosta: czyścimy styk i doginamy blaszkę sprężystą która go podtrzymuje.

elo500 - Pon Paź 15, 2012 15:03

Gerri napisał/a:
Na próbę bierzemy kawałek druta i łączymy dziurę "30" (jedną z dwóch - dowolną) ze stykiem "15X" i patrzymy czy na bezpieczniku pojawi się napięcie lub czy ruszy dmuchawa.


Dmuchawa nie ruszyła, brak napięcia na bezpieczniku nr 12. Gdzie szukać dalej ?

[ Dodano: Pon Paź 15, 2012 16:01 ]
Nie wiem czy to ma jakiś związek ale przed nabiciem czynnika do klimy dmuchawa chodziła elegancko po nabiciu dmuchawa kaput. Uszkodzony miałem czujnik temperatury przed parownikiem. Wymieniłem go i dalej dmuchawa stoi.

[ Dodano: Wto Paź 16, 2012 11:42 ]
Gerri napisał/a:
Bezpiecznik przy "pełnej klimie" jest faktycznie umiejscowiony poza główną skrzynką bezpieczników i ma kształt blaszki przykręcanej dwoma wkrętami.

Na tym bezpieczniku jest pełne napięcie mierzone na obydwu stykach 13 v z groszem.
Na bezpieczniku nr 12 brak napięcia.

Jeśli dobrze dedukuje
sprawdziłem i Mostkowem piny 15 x i 30 dmuchawa dalej nie rusza, czyli prąd gubi się gdzieś przed stacyjką (pytanie gdzie?). Zaś bezpiecznik blaszkowy nad lewym kielichem ma napięcie i jest to oddzielny obwód ?

elo500 - Wto Paź 16, 2012 15:26

na 3 pinowym styku który idzie do regulatora 2 grube kable i jeden regulacyjny również brak napięcia, zaś napięcie na bezpieczniku blaszkowym jest.

ogólnie rzecz biorąc wszytko dzieje się po nabiciu czynnika klimy wcześniej nawiew chodził - jakiś zbieg okoliczności czy jakis czujnik od klimy blokuje włączanie się nawiewu ? Dodam ze klima działa wiatrak się załącza przewody zimne. I pęd powietrza podczas jechania pcha jednak zimne powietrze do środka.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group