KLUB MERCEDES-BENZ W201&W124 - FORUM -
Forum miłośników marki Mercedes-Benz, modele w201 i w124

MERCEDES-BENZ W201&W124 - Wiskoza - fajne odglosy

bronczek - Pon Cze 25, 2007 15:10
Temat postu: Wiskoza - fajne odglosy
Witam.

Mialem problemy z przegrzewajacym sie silnikiem w korku z wlaczona klima, wymienilem wiskoze w zaprzyjaźnionej firmie (robia tylko MB) na uzywana. Problem z przegrzewaniem silnika skonczył sie. Silniczek mial zawsze tem. okolo 85*C, ale z tego co widzialem wiskoza za wczesnie sie blokowala na stale (okolo 60*C). Odpalalem zimnym silnik, krecila sie wolno ... ale doszlo do 60-70*C i juz ja blokowalo na "stale". Przy wcisnieciu gazu byl huk tak jak by jakis mysliwiec startowal. :-) Czy to normalne? Temp powietrza byla w granicach 25*C, testowalem tez w nocy... temp. powietrza byla okolo 15 *C. Wiskoza zachowywala sie tak samo, bez wzgledu na pore dnia/temp zewnetrzna ... zawsze blokowala sie po jakis 2 min jak silnik mial 60*C. W normalnej jezdzi po miescie nie przeszkadzo mi to. Gorzej jak chcialem szybciej ruszyc :) ludzie stojacy na przystankach/chodnikach kolo drogi, ktora jechalem odchodzili na bok :) . Na trasie do 100km/h jest w miare OK, ale 130km/h hm .... tak jak by sie jakies turbo wlaczalo :) ludzie mi zjezdzali na boki :) Fajna zabawa na 1 dzien ... a pozniej NIE, komfort spadl strasznie. Dzis wymienilem wisko na nowe za ta sama cene :) (super firma:) jak narazie jest tak samo jak na tej uzywce :P Mechanik powiedzial zeby pojezdzic z nia z 2 dni moze ten olej w niej jakos sie tam po tych zbiorniczkach rozporowadzi i bedzie OK. Co o tym sadzicie? kiedy wisko u was lapie na "stale"?

gizo - Pon Cze 25, 2007 16:15

u mnie ten dzwiek pojawia sie dopiero przy 90 stopniach, takie turbo heh ale dzwięk faktycznie ładny
bronczek - Wto Cze 26, 2007 00:15

To chyba jeszcze bede musial poprosic o wymiane na inna nowke :) moze zle byla transportowana. Wrrr
tomek194 - Wto Cze 26, 2007 00:20

gizo, Masz w 2.0 wiskoze a nie elektromagnes?
Dr.Ja - Wto Cze 26, 2007 06:38

Visco powinno załączać wiatrak przy ok. 90 stopniach, jeżeli załącza wcześniej może być uszkodzony tylko bimetal :(
gizo - Wto Cze 26, 2007 08:21

tomek194, a wiesz ze sam nie wiem co ja mam, ale mam tak jak mówi bronczek tylko u mnie to włącza się przy 90 stopniach. Przypomniało mi się że jak gazownicy regulowali mi gaz rok temu i gazował i jak to się włączyło to tak sie wystraszył że głową przywalił w grill tak się podniósł ze strachu heh. Myśle że wiskozy nie mam, ale nie wiem jak to wygląda. Zawsze ciekawiło mnie co to za dźwięk taki bo faktycznie samochód staje się głośny aż przechodnie się oglądają, ale nie jest to jakis dzwięk typu pierdzenie czy coś tam tylko tak jakbym miał z 5,0 pod maską heh i dopiro od wyższych obrotów jak przyspieszasz
wallenrode - Wto Cze 26, 2007 08:29

Dźwięk jest kozacki.
u mnie się załacza na bialej kresce ~90-100*C

tomek194 - Wto Cze 26, 2007 13:37

gizo, w twoim motorze jest na 100% elektromagnez. dzwiek jak zauwazyli wszyscy jest kozacki bo witrak kreci sie z predkoscia obrotowa silnika i po prostu przedmuch powietrza jaki generuje przy wyzszych obrotach jest tak fajnie slyszalny
bronczek - Wto Cze 26, 2007 13:40

"Sprzęgło Visco wentylatora
Hydrauliczne sprzęgło wentylatora, które reguluje bezstopniowo liczbę obrotów wentylatora w zależności od temperatury czynnika chłodzącego. Sprzęgło wentylatora nie podlega obsłudze. Sprawdza się je wtedy, gdy silnik jest za gorący. Przy rozruchu na zimno wentylator pracuje przez ca 3 minuty na wyższych obrotach. W tym czasie olej hydrauliczny przepływa z komory roboczej do zasobnikowej. Po tym sprzęgło się wyłącza. Wentylator obraca się teraz odpowiednio do obrotów silnika, jednakże nie szybciej niż 2100/min. Jak długo silnik pracuje na normalnej temperaturze roboczej, tak długo sprzęgło Visco nie włącza się. Wraz ze wzrostem temperatury czynnika chłodzącego w wyniku większego obciążenia silnika lub wysokiej temperatury zewnętrznej przez chłodnicę zaczyna przepływać także cieplejsze powietrze. Powietrze dochodzi do sprzęgła Visco. gdzie sprężyna bimetalowa zwalnia dopływ oleju do komory roboczej w momencie, gdy temperatura powietrza przekroczy ca 73'C. Odpowiada to temperaturze czynnika chłodzącego od 90* do 95'C. Wentylator włączany jest sprzęgłem Visco, na które działa ciśnienie oleju hydraulicznego w komorze roboczej. Wentylator zaczyna obracać się z prędkością równą obrotom silnika, lecz tylko do granicy 3500 obr./min.

Sprawdzanie działania sprzęgła Visco
Włączyć ciepły silnik i zostawić na obrotach od 4000 do 4500/min.
Po zagrzaniu się płynu chłodzącego do 90'-95'C obroty wentylatora powinny wyraźnie zwiększyć się o ca 1000/min. (można to sprawdzić słuchem).
W przeciwnym razie wymienić sprzęgło.
Uwaga: Wymontowane sprzeglo Visco przechowywac wzgl. transportowac tylko w polozeniu stojacym. Mozna ewentualnie na krótko polozyc sprzeglo strona kolnierzowa do dolu, ale nigdy przednia. "

jjanicki - Wto Cze 26, 2007 14:36

bronczek napisał/a:
Zgadzam sie z ta wypowiedzia.
bronczek napisał/a:
sprężyna bimetalowa zwalnia dopływ oleju do komory roboczej

Sam sobie zaprzeczyłeś niestety... :czujnik:

marcin - Wto Cze 26, 2007 15:24

bronczek,

skąd wziąłeś dane z na temat działania wisko

MIŁY - Wto Cze 26, 2007 15:30

marcin, nieważne skąd, ale skoro pytasz jest to cytat z innego forum !!
bronczek - Wto Cze 26, 2007 16:45

jjanicki napisał/a:
Sam sobie zaprzeczyłeś niestety...

Myslalem ze o co innego chodzi. Przepraszam :)
marcin napisał/a:
skąd wziąłeś dane z na temat działania wisko

Cyat z innego forum, tak jak kolega mily_u napisal.

marcin - Wto Cze 26, 2007 18:33

mily_u napisał/a:
nieważne skąd, ale skoro pytasz jest to cytat z innego forum


uważam , że dane źródłowe zawsze są ważne ( czasami informacje mogą być niewiarygodne)

Dr.Ja - Wto Cze 26, 2007 19:51

Sory Koledzy ale z Waszych wypowiedzi wnioskuję, że nie znacie zasad działania ani budowy sprzęgła Visko :jump: Otóż właśnie istotnym elementem (może najważniejszym Visko) jest właśnie bimetal, to za jego sprawa, gdy temp. silnika osiąga ok. 90 celsjuszów. włacza się wiatrak i chodzi razem z obrotami silnika, ale max 4000obr. powużej się wyłącza i gdy obr. silnika spadną poniżej 4000obr., włącza się ponownie. Natomiast zanim silnik osiągnie 90 celsjuszów Visco napędza wentylator z max prędkością 1000 obr.. A ten bimetal to uruchamia zawór który doprowadza olej do komór sprzęgla. Obroty max 4000 są dlatego, by nie przegrzał sie w nim olej (silikonowy),Często użytkownicy aut z tym rodzajem sprzęgła blokują Visko, przegrzewa się olej, wycieka i d..a, Visko do wymiany- to tak w skrócie :oki:
jjanicki - Wto Cze 26, 2007 20:31

Dr.Ja napisał/a:
Otóż właśnie istotnym elementem (może najważniejszym Visko) jest właśnie bimetal

Właśnie dlatego zacytowałem wcześniej fragment opisu powyżej...

Opis jest jak najbardziej prawidłowy :oki: Co Dr.Ja był łaskaw potwierdzić :czujnik:

bronczek - Sro Cze 27, 2007 00:07

hm ... z tego co wiem bimetal to blaszka wrazliwa na temp. Chyba nie psuje sie od pozycji, w ktorej lezy? Olej plywa sobie miedzy komorami. To czemu nalezy przewozic ja w pionie i nie wolno jej polozyc na przedniej stronie? - Pytam z ciekawosci
Dr.Ja - Sro Cze 27, 2007 06:13

bronczek napisał/a:
hm ... z tego co wiem bimetal to blaszka wrazliwa na temp. Chyba nie psuje sie od pozycji,...


Bo pod tą blaszką jest zaworek, który w czasie transportu może żostać wciśnięty i wyleje sie olej. Można je wozić na pionowo albo blaszką do góry :oki:

akim 42 - Sro Cze 27, 2007 13:57

Dr.Ja napisał/a:
który w czasie transportu może żostać wciśnięty i wyleje sie olej


A jak na zabudowanym visco na silniku temperatura spowoduje wciśnięcie zaworka poprzez bimetal to się nie wylewa ?

jjanicki - Sro Cze 27, 2007 14:12

akim 42 napisał/a:
A jak na zabudowanym visco na silniku temperatura spowoduje wciśnięcie zaworka poprzez bimetal to się nie wylewa ?

Bimetal powoduje otwarcie zaworka, który umożliwia swobodny przepływ płynu z komory do komory, zgodnie z opisem powyżej. W pozycji pionowej przy zatrzymanym silniku płyn nie sięga zaworka, za to gdy visco położymy - owszem :oki:

tomek194 - Sro Cze 27, 2007 14:48

Dr.Ja, jjanicki, Czlowiek cale zycie sie uczy. Zwracam honor i usilnie staram sie zapamietac, ze zasada dzialania visco jest jednak troche inna od tej ktora znalem do tej pory
Pozdrawiam

jjanicki - Sro Cze 27, 2007 14:57

tomek194, :oki:
slaw3k3 - Sro Cze 27, 2007 15:27

Ale chłopaki dali wykład, widzę, że jeszcze dużo nie wiem :hmm: Pozdrawiam :pub:
Dr.Ja - Sro Cze 27, 2007 18:36

slaw3k3 napisał/a:
Ale chłopaki dali wykład, widzę, że jeszcze dużo nie wiem :hmm: Pozdrawiam :pub:


To dla potomnych Koledzy :pub: No i dla oszczędności kasy coby "niby" mechanicy za nos nie wodzili :jump: Pozdrawiam.

Myski - Nie Lip 01, 2007 17:22

jjanicki, Dr.Ja,
Bardzo podobał mi się szczegółowy opis działania sprzęgła wisko przy wiatraku, chciałbym jednak zauważyć że sprzęgło wiskotyczne jest to ogólna nazwa systemu który przenosi moment obrotowy poprzez ciecz, a nie sztywne połączenie dwóch wałków, tak więc zarówno Twoja tomek194, definicja działania tego systemu była słuszna - jednak nie wykorzystana akurat w naszych 190:)

Dr.Ja - Pon Lip 02, 2007 05:56

Gwoli ściśłości, sztywne połączenie dwóch wałków nigdy nie jest sprzęgłem. Sprzęgło to taki rodzaj przeniesienia napędu, w którym pomiędzy umownymi dwoma wałkami jest jeszcze to coś trzecie: elektromagnes, olej, alament cierny, kły, itp. :oki:
Glaca - Pon Lip 02, 2007 12:00

a czy da się coś zrobić żeby wcześniej się załączał ten wiatrak? u mnie dopiero powyżej 100 stopni, jak już jest za tą białą kreską. wolałbym żeby wcześniej, uwielbiam ten dzwięk i jak ludzie się zastanawiają jaki mam silnik jak się rozpędzam
Dr.Ja - Pon Lip 02, 2007 16:18

Musiał byś znaleźć olej lepszy od silikonowego, zapewniam jednak, że żaden silnikowy się nie nada :oki:
tomek194 - Pon Lip 02, 2007 21:41

Dr.Ja, Ale Glaca ma 1.8 pod maska a tam na bank jest elektromagnes. Nie wiem czy są ale trzeba by znaleźć czujnik temperatury który przy niższej temperaturze będzie zwierał obwód elektromagnesu
Dr.Ja - Wto Lip 03, 2007 06:26

Tak czy inaczej coś ten elektromagnes musi budzić- trzeba znaleźć czujnik temperatury, który włącza wiatrak i go wymnienić (chyba) bo temp 100 st. wydaje mi się za wysoka !!
Vasco24 - Wto Lip 03, 2007 08:00

Witam

Jeśli chodzi o czujniki to polecam podjechać na stację mercedesa i kupić oryginalny...
Miałem troszkę przejść z czujnikami kupowanymi w różnych sklepach i powiem że są do d..y. Jeden mi włanczał wiatrak przy 50 stopniach, drugi przy 70, trzeci ( wszystko wymiany reklamacyjne ) przy 80 stopniach. Cholery można dostać... W końcu zabrałem kaskę , pojechałem do Brolera i kupiłem od nich za 10zł drożej... Gada idealnie.... Wiatrak włancza się przy 90 stopniach - dobrałem odpowiedni termostat i teraz jak brykam temperatura nie wchodzi powyżej 92-95 stopni.. :drive:

Pozdrawiam :star:

Dr.Ja - Wto Lip 03, 2007 10:22

Vasco24 - Twoja wypowiedź potwierdza teorię, że często droga na skróty jest tylko pozornie krótsza :drive:
jjanicki - Wto Lip 03, 2007 22:37

Dr.Ja napisał/a:
trzeba znaleźć czujnik temperatury, który włącza wiatrak i go wymnienić (chyba) bo temp 100 st. wydaje mi się za wysoka !!

Właśnie zastanawiam się, czy czyszczenie tego czujnika z syfu nagromadzonego przez 17 lat życia auta by nie pomogło... Wentylator mi załącza dość blisko 120stopni :hmm:
Ale chyba zrobię jak Vasco24 :oki: tylko nie w Lublinie, bo tu w ASO ceny części z kosmosu biorą :fucku:
p.s.
Nie wiem jak w benzynce, ale u mnie czujnik jest wkręcony w pobliżu obudowy termostatu :czujnik:

Glaca - Pią Lip 06, 2007 18:32

pzrepraszam za OT, ale nurtuje mnie pytanie, jaka temperatura jest gdy wskazówka znajduje się na tej kresce?

tomek194 - Pią Lip 06, 2007 20:01

100 stopni Celsjusza
Glaca - Pią Lip 06, 2007 20:20

a nie 90? bo słyszałem też takie wersje i nie wiem w co wierzyć :hmm:
jjanicki - Pią Lip 06, 2007 20:44

Też słyszałem takie wersje, ale zdecydowanie przeważa opinia, że to 100 stopni :czujnik:
Dr.Ja - Pią Lip 06, 2007 21:33

Na tej kresce jest temp. 90 stopni, w tym przypadku nie jest to średnia pomiedzy 80 a 120.
jjanicki - Pią Lip 06, 2007 22:15

Cytat:
Na tej kresce jest temp. 90 stopni, w tym przypadku nie jest to średnia pomiedzy 80 a 120.

A masz jakieś wiarygodne źródło tej informacji ?? Bo ja nie mogę znaleźć takowego :hmm:

tomek194 - Sob Lip 07, 2007 05:30

jjanicki napisał/a:
A masz jakieś wiarygodne źródło tej informacji ?? Bo ja nie mogę znaleźć takowego

Przyłączam się do zapytania JJanickiego.
Swój osąd, że jest to 100 stopni, opieram na moich doświadczeniach z poprzednim MB 190E z silnikiem m102. wg instrukcji elektromagnes powinien załączać wiatrak przy temperaturze lekko powyżej 100 stopni. No i u mnie było to gdy wskazówka temperatury delikatnie przekraczała tą nieopisaną kreseczkę.

Dr.Ja - Sob Lip 07, 2007 10:25

jjanicki napisał/a:
A masz jakieś wiarygodne źródło tej informacji ?? Bo ja nie mogę znaleźć...


Tak, termometr i własnoręczny pomiar nim :oki:

tomek194 - Sob Lip 07, 2007 11:01

Dr.Ja napisał/a:
Tak, termometr i własnoręczny pomiar nim :oki:

Tzn. jak wykonywałeś ten pomiar?

Myski - Sob Lip 07, 2007 12:54

Ewentualnie na krótko go spiąć żeby cały czas pracował jeśli Ci się podoba:) To akurat nie problem.
Dr.Ja - Sob Lip 07, 2007 17:08

Miernikiem "MASTECH" M-838, przykładając sondę/czujnik do obudowy termostatu :wink: !00 stopni jest pomiędzy tą kreska a 120 :drive:
tomek194 - Nie Lip 08, 2007 05:20

Dr.Ja, Ciekawe spostrzeżenia. Chyba podczas najbliższej wizyty w ASO sie popytam o to bo teraz mi to nie będzie dawać spokoju ;)
Dr.Ja - Nie Lip 08, 2007 13:22

Najlepszym sposobem na uspokojenie jest osobiste sprawdzenie, dlatego, czytając tyle na ten temat na różnych forach, postanowiłem sprawdzić samodzielnie i teraz jestem spokojny :jump:
bronczek - Pią Lip 20, 2007 18:21

Wracajac do tematu, wymienilem wiskoze na sprawna. Wlacza sie przy 90*C chwile wyje poczym smiga cichutenko:) ( oczywiscie jak zbije temperature :) )
Panowie jak grzeje wam sie silnik pierwsze co to sprawdzajcie wiskoze.

marcin - Pią Lip 20, 2007 21:54

bronczek napisał/a:
wymienilem wiskoze na sprawna


ila taka przyjemność kosztuje i z jakiego źródła pochodzi ?

bronczek - Pią Lip 20, 2007 22:22

Ja dalem 200zl jest prawie nowa. Jeszcze nie do konca miala zdarta plombe nalepiona gdzie przechodzi sruba mocujaca. Kupowalem w zaprzyjaznionym warsztacie. Nie wiem czy maja jeszcze takie. Wlasciciel jezdzi do Niemiec po czesci. Mieli cale pudelko ale 2 z nich snie dzialaly, 3 zaczela poprawnie smigac. W ASO kosztuje ok. 600-700 zl, jakis zamiennik 400-500zl
Dr.Ja - Sob Lip 21, 2007 15:46

bronczek napisał/a:
. W ASO kosztuje ok. 600-700 zl, jakis zamiennik 400-500zl


W ASO wszystkie części są 100% droższe :oki:

bronczek - Nie Lip 22, 2007 00:03

Nie ma to co oryginalna czesc. Kilka razy sie przekonalem. Niekiedy warto dodac 30% wiecej a miec spokoj na wiele lat.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group